Када глас утихне а тишина занеми, наравно, свака стварност је опсена и привид, и само „блиставоумни“ уживалац строго дисциплинованог мука у привиду препознаје стварност. У тако аутистичном друштвеном амбијенту двеју паралелних реалности, празнословља и ћутања, свако (не)изговорено слово, свака (не)прозборена реч оне стране која је себе самопромовисала у свеобдарену, задобија посебан историјски и временски волумен. Верујем, корачам тада кроз мир. Мир дрског монопола над идејом. Над истином. И надасве – животом…
А тај прохладни, „ослобађајући“ мир испуњен очаравајућом лепотом празнословља, која више говори празнином него лепотом, и мање ћути неизговореним него изговореним, мир којем канда, једино још недостаје узвишена, интимна и безусловна предаја целокупног, „задивљеног“ живог (и покојног) света нашег, света оног који сасвим нечујно дише у његовој сеновитој идили како би (мир) могао бити „божански“, елем, можда сасвим (не)намерно, тај несвакидашњи, творчев (и шегртов) мир којим је кратковиди Народ незаслужено подарен и није оно што му историјски и цивилизацијски припада, а свакако је само привремен, као што вечан није ни онај који њим самоуверено корача.
Али, шта рећи, ако смо верујући да смо досегли до највиших спознаја геополитичке реалности, заправо потонули до најдубљих националних скучености и уместо епохалног подвига зацвилели историјском срамотом? Може ли тада „чаробни“ мир који нам је „дариван“ бити ишта друго до покора нечијој осионости?
Оне мере осионости која и сасвим несвесно, и можда посве нехотећи, пружајући руке и ширећи дланове, разобличава потајну жудњу за империјалним даровима, болно подсећајући на свеприсутност задремалог (али не и вечно уснулог) духа потчињавања. Оног кобног духа самопорицања и самоодрицања којим би волшебно да оправдамо епохално бездно личне и колективне недораслости времену које се ни по чему круцијалном не разликује од бивших времена силних. Зашто и ова генерација Србаља не би искористила право на своје лицемерје којим ће оснажити слутњу о потоњој, поствидовданској шизофренизацији најдрагоценије и најблиставије властите врлине, ако то већ неће бити ни историјски ни национални преседан? Ко смо ми у ствари да се позивамо на косметски мит чија је златна нит проткала сваки трен и сваки ген сваког новорођеног Србина након 28. јуна 1389. године, ако нам већ свирепа, понављајућа историја неумољиво и изнова подмеће племенитију вредност – егзалтирано и опчињено подавање туђину? За оно мало дарова који не значе ни живот, ни смрт, па чак ни презриви подсмех, до само, голо и хладно – ништа.